Fritz Hansen og specielle partnerskaber
Af Pernille Wahlgren tir. 26. feb. 2013

I forbindelse med sponsorsamarbejder kigger mange virksomheder efter lige prcis det, der kan give opmrksomhed og passer godt til deres brand - gerne p en uventet mde.

Mbelgiganten Fritz Hansen har en fast strategi om at indg i spndende partnerskaber, der tager afst i produkternes DNA som mere brugskunst end mbler.

Dette sker bl.a. via et samarbejde med Jamie Olivers Foundation med henblik p at rejse penge til tv-kokken Jamie Olivers arbejde, der blandt andet gr ud p at trkke vanskeligt stillede unge ind i job p restauranter. se video om projektet her.

"Fritz Hansens mbler er andet og mere end en stol eller et bord. De er mere brugskunst, og vores samarbejde med kunstnere retter fokus p produkternes srlige karakter," siger marketingdirektr Christoffer Back og fortstter:

"Nr vi samarbejder med fx Jamie Oliver, s fr vi kommunikeret, at mblerne er andet og mere end blot noget man kan stte sig i eller ved. Vi fr ogs bde bunker af omtale og kontakt med de helt rigtige personer, der er meningsdannere inden for arkitektur og indretning."

Her fr begge parter stor glde af hinanden: Jamie Oliver fr penge til sine udsatte unge og Fritz Hansen fr unik eksponering og skabt interesse blandt de rigtige meningsdannere.

Foto: Pressefoto fra Fritz Hansen Foto: Pernille Wahlgren, fra Kronprinseparrets officielle besg p Museet MuBE i Sao Paulo.

Da Arne Jacobsens stol "gget" havde 50 rs jubilum fejrede Fritz Hansen det med et samarbejde med kunstneren Tal R, hvor stolen blev sendt rundt i verden for at skabe opmrksomhed om jubilet. Ls mere om projektet her.

Fritz Hansen fik med dette samarbejde stor opmrksomhed - ikke bare i Danmark men i hele den verden de gerne vil ud til...

"Der er hermed tale om hel unik reklame", udtaler Christoffer Back "En eksponering der ville vre helt umulig at finansiere og skabe p andre mder".

Og som jeg tidligere har skrevet om, ja, s gr det jo heller ikke noget, at det er personer fra Kongehuset der er ambassadrer for projektet, og som bner udstillingen...

Ls ogs om
Nephew og Audi i interessant partnerskab...
Her forleden hrte jeg et interessant oplg fra Audis salgsdirektr, der fortalte om Audis spndende samarbejde med rockbandet Nephew. Audis incitament for at indg i partnerskabet er, at de gerne vil have fat i en yngre mlgruppe - s de ogs har nogen at slge biler til de kommende 20 r. Gaffa beskriver hvilke brands, der er forlovet med hvilke bands p linket her:
Brands & bands Der er ingen skam i at slge ud

Jeg kan varmt anbefale artiklen "Fra cowboy til jakkest - Strategiske kulturpartnerskaber" af Sebastian G. Christensen, der i mange r har arbejdet med oplevelser og sponsorater. Hanmener, at alt for f kulturproducenter vlger at arbejde strategisk med deres sponsorater og partnerskaber og alt for mange kulturproducenter mangler en klar og basal forstelse af de logikker, rationaler og konkrete behov, som virksomheder opererer efter. Og jeg kan kun give ham ret. Ls hele artiklen p kommunikationsforum p linket her