Kend dig selv
Af Rasmus Elbk Rysgaard tir. 5. feb. 2012

Hvad er det, der gr, at nogle kommer igennem over for fonde og sponsorer, mens andre ikke gr? Og hvad erdet, der gr, at nogle har fremdrift i deres processer og relationer, mens andre str i stampe?

Det handler ikke kun om at de, der er gode til deres fag eller kunst, er dem, der til sidst ender med at st med succesen. Det handler (ogs!) om noget andet.

En del af os tilhrer en generation, der er blevet tudet rene fulde af, at vi "bare" skulle realisere vores drmme og os selv - og vores udfordring har vel ofte vret, at vi ikke var klar over, hvem vi s var: Hvem og hvad det lige var, som skulle realiseres.

P samme mde er det med projekter. Og det er faktisk vanskeligere her. For de involverer som oftest flere personer, som interagerer - og s krer bussen: Hurtigere end man tror, begynder tingene at leve deres eget liv. "Vi kan vist ikke skrive X i ansgningen, for s kan det vre, at Y bliver sur." "Her plejer vi at gribe tingene an p den og den mde." "X kunne godt tnke sig, at vi holdt lidt igen med Y, nr vi beskriver os selv." Og s videre.

Der dannes en kultur. Det kan vre rigtig godt - man skal bare have in mente, at sdan nogle som bekendt spiser strategi til morgenmad.

apollon tApollon-tempelt i Delfi havde rtusindets tweet over indgangen: "Kend dig selv," stod der. Tyg p den. Det er ikke for sjov. Det er det, det glder om, nr vi laver projekter.

Kan du beskrive dit projekt p tre linjer? Kan du njes med n? Har du med andre ord tjek p din kernehistorie? Den historie, der kort og prcist fortller dig, hvad du laver og hvorfor?

Hvis du har, vil du opdage, at kernehistorien har sin egen logik. Historien er dit udgangspunkt for at kommunikere, navigere og fundraise. Den fortller dig, hvem der er dine oplagte partnere, hvad dit nste skridt skal vre og om der er overenstemmelse mellem den kultur, du/I har udviklet, og det som I fortller hinanden, er formlet med, at I findes.

Det er kernehistorien, der danner udgangspunkt for din dialog med bevillingsgivere og sponsorer. Og det er matchet mellem historien og donorer, der gr udslaget.

Lyder det - lidt for - lovende? Den er god nok. Du skal "blot" turde lytte. Til dig selv, dit projekt - og ikke mindst til de mennesker, du er i dialog med.

Start evt. med at lse p emnet, f.eks. her: http://www.cifs.dk/scripts/artikel.asp?id=711&lng=1