Kend din sponsor
Af Kjeld Roesgaard ons. 23. jan. 2013

Der findes virksomheder, der vlger at sttte kulturprojekter i form af sponsorater. Men hvordan fr du alle de gode og rige virksomheder derude til at give penge til dine kreative og velgrende projekter?

Ja du kan med fordel starte med at prve at stte dig i sponsors sted og prve at forst hans/hendes dagsorden.

Invitation til GRID og Kvornings inspirationsarrangement.Virksomhederne GRID og Kvorning holdt i slutningen af 2012 et inspirationsarrangement om sponsorering, og efterflgende skrev Rasmus VestergaardartiklenEt Srligt Partnerskabp Kunsten.nuom, hvordan sponsorpartnerskaber kommer i stand.

Partnerskab er kodeordet, for sponsering skal forsts som en forretningsrelation med forventninger og ydelser begge veje.

Ikke et ml men et middel

Det er ikke et ml i sig selv for sponsor, at finansiere dit nste kulturprojekt, men et middel. Sprg dig selv hvordan et partnerskab vil gre en forskel for virksomheden. Virksomheder vil gerne have en Return on investment (ROI) de vil have noget igen.

Virksomhedernes holdning til ROI "... vil generelt svinge mellem to poler: en vrdibaseret (nsker vi at koble vores navn til dette projekt, hvad er vores vidensinput mv.) og en markedsanalytisk (hvad er den konomiske gevinst)."

Du kan ogs sl p dit projekts kommunikative potentiale for virksomheden, fordi "... mange virksomheder vrdistter sponsering som et effektivt kommunikations- og markedsfringsredskab."

Drop standardansgningerne og mlret projektet

GRIDs direktr Jrgen Petersen har en klar holdning til, hvordan du som projektmager bedst kontakter sponsor:

"Det er tydeligt at mrke forskel p de 'generelle' og 'personlige' henvendelser. Det er kun den sidste kategori, som er interessant. For der har afsender sat sig ind i, hvem vi er og ved, hvorfor det prcis er os, de kontakter."

Find mange flere guldkorn i Rasmus Vestergaards artikel p Kunsten.nu

HUSK :

  • Kom ikke med hatten i hnden. Du har noget at byde p med dit kulturprojekt, som kan have stor vrdi for en virksomhed.
  • Sponsering kan ofte vre i form af naturalieydelser, som kan vre billigere for virksomheden samtidig med, at de har en stor vrdi for projektet.